Sunday, 15 September 2013

Teknik Jualan

Setiap hari ada peak hour berkali2 bukan?

Sebelum ni, dalam sehari aku akan list dlm bulk sekali ikut peak hour. Contoh, katakan hari selasa, pukul 6 pm PDT adalah paling tinggi sales, so aku akan list sekali semua target ending pada waktu tersebut.

Tapi strategi camtu tak sesuai kalau niche kurang hot dan pesaing terlalu ramai. So, camno den nak buek?

Instead aku list seme 100 items sekali harung, adalah lebih baik aku cari beberapa peak hour dalam hari selasa tu. Cth: pada hari selasa ada beberapa peak hour spt 3 am, 8 am, 3 pm, 6 pm, 9 pm.

So, aku list sikit2 pada setiap waktu tersebut dan repeat.

At the end, yg PALING PENTING sekali, dapatkan dan kekalkan CONVERSION RATIO yg memberangsangkan.

Katakan jika aku list 10 item, 4 mesti terjual. so, 4 sold / 10 listing = 40%. Jadi conversion ratio aku maintain 40%.

Ni strategi terbaru aku untuk kekalkan ratio dan maintain sales setiap bulan meskipun dalam niche yg terlalu ramai pesaing. Tak guna dah nak guna strategi $0.99 + Free shipping, buat abih boreh ajo.

Apa yg penting? kerjasamaaaaa (lagu wonderpet)... Eh, yg penting korang kena dapatkan conversion ratio korang sendiri. Kalo 0%, better blacklist time tu (atau bole cuba lagi).

No comments:

Post a Comment