Sunday, 15 September 2013

Strategi Cari Lubuk Dan Sell-Through

1) Listing LOW, sell-thru HIGH = mudah dominate + profitable + bole jual mahal
2) Listing HIGH, sell-thru HIGH = conversion rate rendah + sukar utk dominate + terpaksa perang harga + untung ciput
3) Listing LOW, sell-thru LOW = MAYBE profitable 50-50 + mudah dominate + boleh kawal harga.

Nape aku letak MAYBE, sbb itu adalah TIME yg korang kena test sendiri dan dapatkan conversion. Kena ingat, data terapeak tak berdasarkan permintaan, tetapi lebih kpd buy n sell history (dgn lag 7 hari).

Bila ada seller buat listing, data direkodkan, bila ada sales data direkodkan. Tetapi bila ada org dok cari dan nak beli, terapeak TAK rekodkan.

Sebab tu aku ckp seller yg hanya bergantung kpd data research 100% akan hanya jadi trend follower dan takkan jumpa lubuk sendiri. Seller begini susah nak buat untung besar dan cepat sbb asyik jadi mangsa perang harga.

Tapi, jgn la pulak tak ikut langsung trend. Sebab trend dgn data research yg terbukti profitable, adalah jaminan utk buat untung. So, strategi ni amat sesuai sekali kepada seller baru yg masih belum mendapat rentak jual beli terkini (mcm motto era plak... ngeh ngeh). Cuma, jangan la 100% ikut trend. Korang pernah dengar pasal USP? kalau korang nak makan Big Mac, korang pergi restoran mana? Sbb kat situ aje la ada Big Mac. Begitu juga kalau nak makan Ayam Goreng dgn resepi rahsia yg menjilat jari. So, senario yg sama dengan kita.

Ianya memang ambil masa nak kuatkan 'brand' kita, tetapi keunikan itu lah yg menjamin bisnes kita stable dengan menyahkan pesaing2 lain.

So, saranan aku strategi kena diversify. Ikut research dan jangan lupa usaha juga utk cari lubuk yg tiada dalam data research. Termasuklah niche dan timing.

No comments:

Post a Comment